Ahad, 5 Jun 2011

PERJALANAN JIWA SEORANG SUFI.

Seorang sufi bercerita tentang perjalanan jiwanya. Dia berkata, Hati ku pernah gelisah memikirkan lima perkara.Sehingga aku sibuk mencari jawapannya dan ternyata aku mendapatkan lima perkara pula.

Pertama:
     
Aku mencari berkah dalam memgejar keperluan hidup dan aku menemukannya saat aku melakukan solat dhuha.

Kedua:

Aku mencari penerang dalam kubur dan aku menemukannya  saat aku menunaikan solat malam.

Ketiga:

Aku mencari jawapan untuk pertanyaan munkar nakir dan aku menemukannya saat aku membaca quraan.

Keempat:

Aku mencari alat pegangan saat meniti shirotul mustaqim dan aku menemukannya saat aku berpuasa dan bersedekah

Kelima:

Aku mencari naugan arasy dan aku menemukannya saat aku mengasingkan diri dan beribadah kepada allah.

'''SEKARANG HATI KU BERISTIRIHAT DENGAN TENANG'''

Tiada ulasan:

Catat Ulasan